Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 3 (PzKpfw VI Tiger)


PzKpfw VI Tiger to jeden z najbardziej znanych czołgów II wojny światowej. Mimo ,że powstało zaledwie 1346 egzemplarzy to stał się legendą II wojny światowej. Jego zabójcza armata KwK 36 L/56 kal. 88 mm siała spustoszenie wśród alianckich czołgistów od wprowadzenia go do służby w 1942 roku do samego końca wojny. Stał się jednym z legendarnych czołgów II wojny światowej. Zapisał świetną kartę historii broni pancernej i stał się niekwestionowaną legendą Panzerwaffee. To właśnie na tym czołgu zdobyły sławę największe niemieckie asy pancerne. Jeśli chcesz poznać historię powstania tego czołgu, szczegóły produkcyjne i techniczne oraz jego służbę i szlak bojowy zapraszam Cię do przeczytania poniższego artykułu.

Historia powstania

Prace na niemieckim czołgiem ciężkim wsparcia piechoty rozpoczęto w 1937 roku w Heeres Waffenamt. Wystąpił on z inicjatywą budowy czołgu ciężkiego o masie od 30 do 33 ton i armatę KwK 37 L/24 kal. 75 mm. Czołg otrzymał oznaczenie DW 1 (Durchbruchwagen 1). Zakłady Henschela zbudowały tylko jedno podwozie tego czołgu. 9 września 1938 roku Henschel uzyskał kontrakt na budowę trzywieżowego czołgu ciężkiego wsparcia piechoty VK 65.01 H o grubość pancerza sięgała do 100 mm. Miał być uzbrojony armatę KwK 37 L/24 kal. 75 mm oraz dwa karabiny maszynowe MG-13 kal. 7,92 mm. Napęd miał stanowić silnik Maybach HL 224 o mocy 600 KM. Z powodu dużej wagi i wymiarów na wypadek transportu musiał być rozkładany na trzy części. Z tego powodu projekt ten zarzucono i wznowiono pracę nad poprzednim czołgiem ciężkim ,którego oznaczenie zmieniono teraz na DW 2. Jego masę zwiększono o trzy tony jednak pracę zakończono na budowie jednego prototypu. Po ogłoszeniu przez Wa Prüf 6 (Biuro Konstrukcyjne Broni Pancernej) zamówienia na czołg ciężki o masie 30 ton rozpoczęła się ostra rywalizacja między firmą Porsche i Henschel ,która potrwała do końca wojny. W rywalizacji brały także udział zakłady MAN i Daimler-Benz ,które jednak odpadły one z rywalizacji ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne.

VK 30.01 H
VK 30.01 (H) w czasie testów / Źródło: worldoftanks.eu (domena publiczna)

VK 30.01 (H)

W odpowiedzi na zamówienie nowego czołgu o masie do 30 ton zakłady Henschel skonstruowały w 1940 roku czołg średni VK 30.01 (H). Wykorzystał przy nim wszystkie doświadczenia przy budowie czołgów DW 1 i DW 2. Zbudowano 4 prototypy tego czołgu. Nowym rozwiązaniem było m.in zawieszenie, w którego skład wchodziło siedem nachodzących na siebie kół nośnych zaopatrzonych w bandaże gumowe które zapewniały bardzo dobrą amortyzacje i ułatwiały pokonywanie przeszkód terenowy. Rozwiązanie te wykorzystano w późniejszych pojazdach. Po przejściu testów Hitler zażądał wprowadzenia zmian. W jej wyniku powstała nowa konstrukcja cięższa o 6 ton. Wyprodukowano 4 prototypy kadłuba i 12 wież. Wieże zostały wykorzystane przy budowie Wału Atlantyckiego jako stacjonarne stanowiska artyleryjskie. Dwa kadłuby posłużyły w marcu 1941 roku do budowy ciężkich niszczycieli czołgów Panzerselbstfahrlafette V Sturer Emil wyposażonych w armatę K 40 L/61 kal. 128 mm (pozostałe dwa zostały w fabryce). Oba egzemplarze zostały użyte bojowo na froncie wschodnim. Jeden został zniszczony w walce, a drugi po zniszczeniu 22 czołgów przeciwnika został zdobyty przez radzieckich żołnierzy.

vk3001h_turret_1
Wieża VK 30.01 jako stacjonarne stanowisko artyleryjskie na plaży Omaha – Francja, czerwiec 1944 roku / Źródło: cs.finescale.com (domena publiczna)

Dane taktyczno-techniczne:

  • Załoga: 5 osób,
  • Waga: 32 tony,
  • Napęd: 6 cylindrowy silnik benzynowy Maybach HL 116 o mocy 300 KM,
  • Prędkość maksymalna: na drodze 35 km/h, w terenie 20 km/h,
  • Zasięg: na drodze 150 kilometry, w terenie 100 kilometrów,
  • Pancerz: wieża: przód 50 mm, boki i tył 50 mm, góra 20 mm, kadłub: przód 50 mm, boki i tył 50 mm, góra 25 mm, dno 20 mm,
  • Uzbrojenie: armata KwK 37 L/24 kal. 75 mm i 2 karabiny maszynowe MG-34 kal. 7,92 mm,
  • Wymiary: długość: 5,81 m, szerokość: 3,16 m, wysokość: 1,85 m, prześwit: 0,40 m,
  • Pokonywanie przeszkód: rowy o szerokości 2,20 m, przeszkody wodne o głębokości 1,00 m, ściany pionowe o wysokości 0,60 m…

UWAGA WPIS ZOSTAŁ PRZENIESIONY WRAZ Z BLOGIEM NA NOWĄ DOMENĘ POD ADRESEM: http://bloghist-mil.pl/2015/06/18/pancerna-awangarda-ii-wojny-swiatowej-czesc-3-pzkpfw-vi-tiger/

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s