Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 1 (Mk VIII Cromwell).


Mk VIII Cromwell był jednym z najbardziej udanych brytyjskich czołgów pościgowych, posiadający jako pierwszy „uniwersalną” armatę przeciwpancerną przystosowaną także do strzelania amunicją burzącą i odłamkową. W czasie II wojny światowej był najszybszym czołgiem średnim i stał się legendą brytyjskich wojsk pancernych, ale i nie tylko. Zapisał świetną kartę historii polskiej broni pancernej, albowiem czołgi Cromwell były na wyposażeniu 1 Dywizji Pancernej generała Stanisława Maczka ,która przeszła z nimi cały swój szlak bojowy od Falaise po Wilhelmshaven. Jeśli chcesz poznać historię powstania tego czołgu, szczegóły produkcyjne i techniczne oraz jego służbę i szlak bojowy zapraszam Cię przeczytania poniższego artykułu.

Historia powstania

Już w lipcu 1940 roku podjęto kroki w kierunku zbudowania nowe czołgu pościgowego dla brytyjskiej armii ,który zastąpił by czołg Mk VI Crusader. W listopadzie 1940 roku Sztab Imperialny, Ministerstwo Wojny i Ministerstwo Zaopatrzenia przedstawiły wymagania jakie ma spełniać nowy czołg krążowniczy. Uznano ,że należy wprowadzić do służby cięższe czołgi szybkie. Następca Crusadera miał posiadać mocniejszy pancerz do 75 mm, lepszą armatę 6 funtową kal. 57 mm mogącą strzelać pociskami odłamkowymi oraz mocniejszy silnik zdolny rozpędzić znacznie cięższy pojazd do prędkości co najmniej 40 km/h.  Jego prędkość miała przekraczać 40 km/h. Warunki techniczne od Wydziału Konstrukcji Czołgów otrzymało wysłano do kilku firm. Do 17 stycznia 1941 roku War Office rozpatrzyło trzy oferty. Propozycje firmy Vauxhall Motors – Cruiser Tank A23 ,który był tak naprawdę odchudzoną wersją czołgu A22 Churchiil oraz podobny oraz podobny projekt firmy Birmingham Railway Carriage and Wagon Co zostały odrzucone. Przyjęto projekt firmy Nuffield Organisation – Cruiser Tank A24. 31 stycznia 1941 roku zakłady te otrzymały zamówienie na sześć żelaznych prototypów nowego czołgu oznaczonego jako Cruiser Tank Mk. VII (A24). Początkowo nazwano go Cromwell I a później nazwę zmieniono na Cavalier.

Produkcja i wersje

cruiser-mk-vii-a24-cavalier-01

Mk VII Cavalier (A24)

Już w 20 czerwca 1941 roku firma Nuffield otrzymała kontrakt na 1000 sztuk nowego czołgu. Pierwszy prototyp był gotowy w styczniu 1942 roku. Pierwsze testy odbyły się na poligonie Ośrodka Badawczego w Farnborough 19 marca 1942 roku. Prototyp był tak naprawdę przerobioną wersją Crusadera z nową wieżą i wzmocnionym pancerzem. Po przejechaniu 1600 kilometrów silnik uległ poważnej awarii i do maja trwały próby doprowadzenia wozu do stanu jezdnego. Próby wykazały ,że konkurent A27 (który również brał udział w tych testach jest lepszy od Cavaliera. Zakłady Nuffield kontynuowały jednak przygotowania do produkcji seryjnej. Rząd anulował poprzedni kontrakt ale zmniejszył jedynie zamówienie do 500 sztuk. Produkcja trwała od lata 1942 roku do wiosna 1943. Na początku 1943 roku gdy pojawiły się pierwsze czołgi A27 i około 340 Cavalierów przebudowano na wersje specjalne: Cavalier OP i Cavalier ARV. Pozostałe 140 Cavalierów armatą 6 funtową służyło do szkolenia załóg.

Wersje:

  • Cavalier – podstawowa wersja wyposażona w armatę 6 funtową kal. 57 mm.
  • Cavalier OP – punkty opancerzone kierowania ogniem artylerii (po usunięciu armaty i zasobników na pociski oraz dodaniu drewnianej atrapy wieży, dodatkowej radiostacji i urządzeń obserwacyjnych).
  • Cavalier ARV – pancerny ciągnik ewakuacyjny (po usunięciu wieży oraz zamontowaniu wyciągarki i składanego ramienia dźwigu).

Dane taktyczno-techniczne:

  • Załoga: 5 osób,
  • Waga: 27 ton,
  • Napęd: 12-cylindrowy, silnik benzynowy Nuffield Liberty Mk V, moc 400 KM (295 kW).
  • Prędkość maksymalna: na drodze 40 km/h, w terenie 25 km/h
  • Zasięg: na 265 kilometrów, w terenie 130 kilometrów.
  • Pancerz: wieża: przód 76 mm, boki 63 mm, tył 57 mm, góra 20 mm, kadłub: przód 63 mm, boki i tył 32 mm, osłona zawieszenia 39 mm, góra 20 mm, dno 8 mm.
  • Uzbrojenie: armata 6 funtowa Mk. V kal. 57 mm (64 pociski), 2 karabiny maszynowe Besa kal. 7,92 mm (4950 pocisków).
  • Wymiary: długość: 6,35 m, szerokość: 2,88 m, wysokość: 2,43 m, prześwit: 0,40 m.
  • Pokonywanie przeszkód: rowy o szerokości 2,29 m, przeszkody wodne o głębokości 0,9-1,2 m, ściany pionowe o wysokości 0,91 m.

UWAGA WPIS ZOSTAŁ PRZENIESIONY WRAZ Z BLOGIEM NA NOWĄ DOMENĘ POD ADRESEM: http://bloghist-mil.pl/2015/05/04/pancerna-awangarda-ii-wojny-swiatowej-mk-viii-cromwell/

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 1 (Mk VIII Cromwell).

    1. Cykl ,,Pancerna Awangarda II Wojny Światowej” kontynuuje. Na tą chwilę napisałem tylko 4 artykuły z tego cyklu ale planuje napisać co najmniej kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt. Później zamierzam przejść na cykl o czołgach bardziej współczesnych ;).

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s