Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 5 (PzKpfw VI Ausf. B Tiger II).


Panzerkampfwagen VI Ausf. B Tiger II to najcięższy i najpotężniejszy czołg II wojny światowej. Mimo .że powstało zaledwie 489 egzemplarzy tego czołgu to stał się on legendą II wojny światowej (lepiej znany pod przydomkiem Königstiger czyli Tygrys Bengalski a nie Tygrys Królewski jak często błędnie się tłumaczy tą nazwę). Jego armata KwK 43 L/71 kal. 88 mm mogła zniszczyć każdy aliancki czołg z odległości ponad 2 kilometrów. Zapisał świetną kartę historii broni pancernej i stał się niekwestionowaną legenda Panzerwaffee. W rękach niemieckich asów pancernych pod koniec wojny siał spustoszenie w szeregach alianckich czołgistów. Jeśli chcesz poznać historię powstania tego czołgu, szczegóły produkcyjne i techniczne oraz jego służbę i szlak bojowy zapraszam Cię do przeczytania poniższego artykułu.

Historia powstania

Po przegranej czołgu VK 45.01 P zakładów Porsche profesor Porsche kontynuował pracą nad wersją rozwojową poprzedniego czołgu. Współpracując z zakładami Kruppa opracował nową wieżę dla czołgu ciężkiego o średnicy 2000 mm co wywołało sprzeciw Waffenamtu (który pozwalał na maksymalnie 1900 mm). W tym samym czasie zakłady Kruppa skonstruowany nowa armatę KwK 42 L/71 kal. 88 mm o niesamowitych właściwościach przeciwpancernych i celności. Waffenamt wymagał by nowa armata była w stanie zniszczyć czołg wroga z odległości 1000 metrów za pomocą jednego strzału. W czasie testów okazało się ,że aż 42% wystrzelonych pocisków jest w stanie zniszczyć czołg przeciwnika z niesamowitej odległości 4000 metrów!!! Alianci nie dysponowali wtedy żadną armatą przeciwpancerną która mogła by jej dorównać w zasięgu, celności i skuteczności. Dopiero na początku 1943 roku Krupp rozpoczął produkcje seryjną tych armat. Porsche zaraz po zaprojektowaniu nowej armaty postanowił stworzyć nowy czołg ciężki który został oznaczony VK 45.02 (P).

Współczesna grafika przedstawiająca VK 45.02 (P) Ausf. B / Źródło: www.hobbyboss.com (domena publiczna)
Współczesna grafika przedstawiająca VK 45.02 (P) Ausf. B / Źródło: http://www.hobbyboss.com (domena publiczna)

VK 45.02 (P) 

Przy projektowaniu tego czołgu Porsche nadal trzymał uparcie swojej koncepcji wykorzystania nowatorskiego napędu spalinowo-elektrycznymi w swoich czolgach (mimo ,że właśnie ten napęd był główną przyczyną klęski jego ostatniego projektu w konkursie na nowy czołg ciężki dla Wehrmachtu). Postanowił zastosować w swoim nowym czołgu dwa silniki benzynowe Simmering-Graz-Pauker o mocy 200 KM każdy ,które napędzały dwa generatory prądu ,które dostarczały móc dwóm silnikom elektrycznych z których każdy napędzał jedną gąsienice. Napęd ten zapewniał świetną manewrowość i płynność jazdy jednak podobnie jak w VK 45.01 (P) był wyjątkowo awaryjny i trudny w obsłudze. Zaprojektował także dwie wersje tego pojazdu – Ausf. A (wieża umieszczona klasycznie na środku kadłuba) oraz Ausf. B (wieża umieszczona z tyłu kadłuba). 17 lutego 1942 roku zakłady Porsche rozpoczęły budowę trzech pierwszych prototypów dla których zakłady Kruppa rozpoczęły budowę trzech nowych wież. We wrześniu 1942 roku rozpoczęto poszukiwania następcy czołgu PzKpfw VI Tiger. VK 45.02 (P) miał być propozycją firmy Porsche w tym projekcie. W listopadzie 1942 roku Waffenamt stwierdził ,że układ jezdny Porsche jest zbyt skomplikowany i awaryjny układ jezdny który nie gwarantuje możliwości osiągnięcia przez czołg wymaganej prędkości 40 km/h. W grudniu 1942 roku zarzucono pracę nad prototypami a trzy zbudowane przez Kruppa wieże do tych czołgów zostały wykorzystane przy produkcji Tygrysów Bengalskich.

Dane taktyczno-techniczne:

  • Załoga: 5 osób,
  • Waga: brak danych,
  • Napęd: dwa 10 cylindrowe silniki benzynowe Simmering-Graz-Pauker o mocy 400 KM (200 KM każdy),
  • Prędkość maksymalna: na drodze 38 km/h, w terenie 20 km/h,
  • Zasięg: brak danych,
  • Pancerz: wieża: przód 100 mm, boki i tył 80 mm, góra 25 mm, kadłub: przód 120 mm, boki i tył 80 mm, góra 25 mm, dno 20 mm,
  • Uzbrojenie: KwK 43 L/71 kal. 88 mm (72 pociski) i 2 karabiny maszynowe MG-34 kal. 7,92 mm (5100 pocisków),
  • Wymiary: brak danych,
  • Pokonywanie przeszkód: brak danych.
VK 45.03 (H)
VK 45.03 (H)

 VK 45.03 (H)

Na początku 1942 roku nad nowym czołgiem ciężkim rozpoczęły pracę także zakłady Henschela. W tym samym czasie w konkursie na nowy niemiecki czołg ciężki zwyciężył czołg VK 45.01 (H) ,który został wdrożony do produkcji seryjnej pod oznaczeniem PzKpfw VI Tiger. Dzięki temu zakłady Henschela zyskały doświadczenie w projektowaniu czołgów ciężkich. Po odrzuceniu w listopadzie 1942 roku nowego projektu Porsche przez Waffenamnt nowy projekt Henschela – VK 45.03 (H) stał się automatycznym zwycięzcą przetargu na nowy czołg. Przy jego projektowaniu wykorzystano doświadczenia zdobyty przy czołgu PzKpfw VI Tiger oraz próbowano wyeliminować jego wady. Zastosowano w nim ten sam silnik co w Tygrysie oraz ten sam układ jezdny. Pancerz w porównaniu do poprzedniego czołgu został znacznie wzmocniony. Wyposażono go w armatę KwK 43 L/71 kal. 88 mm. Zamówienie na 3 prototypy czołgu VK 45.03 (H) Waffenamt złożył w październiku 1942 roku. W styczniu 1943 roku Adolfowi Hitlerowi zaprezentowano drewnianą makietę czołgu. Hitler był nim zachwycony i nakazał rozpoczęcie jego produkcji seryjnej. Pierwszy prototyp październiku 1943 roku. 20 października 1943 roku oficjalnie zaprezentowano go Adolfowi Hitlerowi na poligonie pod Orzyszem. Kolejne dwa prototypy ukończono w styczniu 1944 roku.

Dane taktyczno-techniczne:

  • Załoga: 5 osób,
  • Waga: 68,5/69,8 tony (wieża Porsche/Henschel),
  • Napęd: 12 cylindrowy silnik benzynowy Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM,
  • Prędkość maksymalna: na drodze 38 km/h, w terenie 20 km/h,
  • Zasięg: na drodze 170 kilometrów, w terenie 120 kilometrów,
  • Pancerz: przód 100/180 mm, boki i tył 80 mm, góra 25 mm, kadłub: przód 150 mm, boki i tył 80 mm, góra 25 mm, dno 20 mm (wieża Porsche/Henschel),
  • Uzbrojenie: KwK 43 L/71 kal. 88 mm (72 pociski) i 2 karabiny maszynowe MG-34 kal. 7,92 mm (5100 pocisków),
  • Wymiary: długość: 7,26 m, szerokość: 3,62 m, wysokość: 3,09 m, prześwit: 0,50 m,
  • Pokonywanie przeszkód: rowy o szerokości 2,50 m, przeszkody wodne o głębokości 1,60 m, ściany pionowe o wysokości 0,85 m…

UWAGA WPIS ZOSTAŁ PRZENIESIONY WRAZ Z BLOGIEM NA NOWĄ DOMENĘ POD ADRESEM: http://bloghist-mil.pl/2015/07/17/pancerna-awangarda-ii-wojny-swiatowej-czesc-5-pzkpfw-vi-ausf-b-tiger-ii/

Reklamy

6 uwag do wpisu “Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 5 (PzKpfw VI Ausf. B Tiger II).

    1. Nawiasem mówiąc kopiuj i wklei tutaj nie było wcale. Artykuł oparty jest na mojej własnej wiedzy i na informacjach które zdobyłem na różnych stronach internetowych itp ,które następnie przerobiłem i napisałem po swojemu zbierając je w całość w tym artykule i odpowiednio porządkując ;).

      Polubienie

      1. Mimo ,że kilku czołgom udało się poddać amerykanom to jednak przekazali oni jeńców wojskom amerykańskim.

        Raczej Rosjanom, pozatym jak zwykle fajnie się czyta. Można wiedzieć który to AS tak zgwałcił pod Berlinem te kolumnę pancerną?

        Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s