Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 2 (M4 Sherman).


M4 Sherman to jeden z najbardziej znanych i najliczniej produkowany czołgów II wojny światowej. Powstało ponad 49 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji. Jego tania i łatwa produkcja spowodowała szybkie wprowadzenie do masowej produkcji i zaopatrzenie nie tylko całej armii amerykańskiej a także prawie wszystkich armii walczących przeciwko III Rzeszy. Był on niesamowicie podatny na modernizacje o czym świadczy jego czas jego służby od 1942 roku do początku lat 90!!! Stał się jedną z legendarnych czołgów II wojny światowej. Zapisał świetną kartę historii polskiej broni pancernej ,albowiem czołgi Sherman były na wyposażeniu 1 Dywizji Pancernej i 2 Brygady Pancernej ,które przeszły z nimi cały swój szlak bojowy od Falaise po Wilhelmshaven oraz od Monte Cassino po Bolonie. Jeśli chcesz poznać historię powstania tego czołgu, szczegóły produkcyjne i techniczne oraz jego służbę i szlak bojowy zapraszam Cię przeczytania poniższego artykułu.

Historia powstania

Po wybuchu II wojny światowej Armia Amerykańska po niemieckim Blitzkriegu w Polsce rozpoczęła poszukiwania nowych czołgów. Amerykańskie wojska pancerne były bardzo przestarzałe. Podstawowym czołgiem US Army był M2 Medium Tank. Już w połowie 1940 roku rozpoczęto pracę nad stworzeniem nowego czołgu średniego. W międzyczasie kończono pracę nad nowym czołgiem M3 Lee ,który już wkrótce miał wejść do produkcji. Czas na projektowanie tego czołgu był skrócony do minimum dlatego z góry było wiadome ,że to tylko konstrukcja przejściowa którą należy szybko zastąpić nowym czołgiem średnim. 12 maja 1940 roku Ordnance Committee zlecił budowę drewnianej makiety nowe czołgu i metalowego prototypu. Prototyp otrzymał oznaczenie Medium Tank T6. Rozpoczęto budowę dwóch prototypów – jednego z odlewaną górną częścią kadłuba a drugiego ze spawaną górną częścią kadłuba. Oba zostały zbudowane na modyfikowanym podwoziu i kadłubie M3 Lee z nową wieżą uzbrojoną w armatę M2 kal. 75 mm. Pierwszy prototyp z odlewaną górną częścią kadłuba został ukończony i odebrany przez US Army 2 września 1941 roku. Otrzymał nazwę Sherman od nazwiska sławnego amerykańskiego generała Williama Shermana – bohatera amerykańskiej wojny secesyjnej. W czasie testów uznano za konieczne wykonanie pewnych modyfikacji. Usunięto m.in wieżyczkę dowódcy i boczne drzwiczki w kadłubie (spadek po M3 Lee). Po usunięciu wieżyczki zamontowano w jego miejscu okrągły właz z obrotnikiem dla przeciwlotniczego karabinu maszynowego Browning M2HB. 5 września został oficjalnie przyjęty do służby. Później służył do testów nowych modyfikacji ,które miały być montowane na seryjnych czołgach.

T6_18

Prototyp czołgu T6 / Źródło: http://the.shadock.free.fr/ (domena publiczna)

M4_Sherman_prototype_Michael

Drugi seryjny M4 Sherman o nazwie własnej ,,Michael” ,który trafił na testy do Wielkiej Brytanii / Źródło: Wikimedia Commons

UWAGA WPIS ZOSTAŁ PRZENIESIONY WRAZ Z BLOGIEM NA NOWĄ DOMENĘ POD ADRESEM: http://bloghist-mil.pl/2015/05/28/pancerna-awangarda-ii-wojny-swiatowej-czesc-2-m4-sherman/

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Pancerna Awangarda II Wojny Światowej – część 2 (M4 Sherman).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s